Met de groene gemeenteambities maar met een afname van het aantal P+R-plekken, kijkt het bestuur van Amsterdam over de gemeentegrenzen heen. Op de eigen website voorziet de gemeente daarom in informatie van P+R’s buiten de stad. Soms verwelkomen de buren de gratis reclame, maar niet iedereen is enthousiast. “De capaciteit is reeds beperkt.”

Met P+R-plekken aan de gemeenteranden wil Amsterdam de autodrukte in de stad verminderen. Maar door woningbouw en werkzaamheden verdwijnen er de komende jaren honderden parkeerplekken.

De gemeente Amsterdam draagt op de eigen site enkele alternatieven in de regio aan. Vaak hebben die meer plekken en zijn ze in sommige gevallen nog gratis ook. De site van de gemeente vermeldt ook de reistijd: vanuit Sassenheim zouden bezoekers in 35 minuten op station Amsterdam Centraal staan, vanuit Hoorn is het ongeveer een half uur. 

Samenwerking

“In onze Hubsvisie hebben we juist opgeschreven dat we het liefst autobezoekers al eerder in hun reis naar de stad willen afvangen op parkeerterreinen in de regio”, laat een woordvoerder van verkeerswethouder Melanie van der Horst weten. Hiervoor werkt de gemeenten samen met het Rijk, de NS, provincies en dus ook met gemeenten in de buurt.

“De parkeerdruk is al hoog”

woordvoerder gemeente Haarlem over de P+R Spaarnwoude

Niet alle buurgemeenten zijn enthousiast over de gratis Amsterdamse PR. Een woordvoerder van het Haarlemse gemeentebestuur stelt voorop dat het OV een schoner alternatief is dan de auto. Maar: “De parkeerdruk bij P+R in Spaarnwoude is op dit moment hoog en die is vooral bedoeld om de binnenstad van Haarlem te ontlasten.”

Een woordvoerder van de verkeerswethouder van Almere is ook duidelijk: “P+R ’t Oor is een belangrijke uitvalsbasis voor bezoekers aan Almere. Dat blijft de belangrijkste functie van het terrein.”

‘Beperkte capaciteit’

Ook de P+R bij station Sassenheim is in de eerste plaats bestemd bewoners van de Duin- en Bollenstreek in Zuid-Holland, schrijft een woordvoerder van de gemeente Teylingen: “In 2019 is er al een onderzoek gedaan naar oneigenlijk gebruik van het P+R Station door vakantiegangers die hun auto daar gratis kunnen parkeren. Door diverse politieke partijen wordt er gesproken over parkeerreguleringen. De parkeercapaciteit is dus reeds beperkt.”

Positieve geluiden zijn er ook. “De gemeente Hoorn vindt het positief dat Amsterdam Hoorn noemt. Zo zien mensen dat er alternatieven zijn”, mailt een woordvoerder. “Dat leidt weer tot minder files.”

“Je wilt dat mensen ver buiten de ring al op een ander vervoermiddel overstappen”

Marja Ruigrok, wethouder Verkeer Haarlemmermeer

Het meest enthousiast is Marja Ruigrok, wethouder Verkeer in Haarlemmermeer. “Dit is bekend”, zegt Ruigrok, tevens vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam, over de gratis reclame op Amsterdam.nl. “Uiteindelijk wil je graag dat mensen ver buiten de ring al op een ander vervoermiddel overstappen.”

Ruigrok breekt daarom een lans voor de metro: ze hoopt dat er haast wordt gemaakt met het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol – en nog verder de Haarlemmermeer in. “We zijn druk met het onderzoek naar de mogelijkheden. Maar tot die tijd moet je alternatieven bieden.”